20. november 2013

Vanille"kranse" kager

Julen nærmer sig og dermed også tiden for julesmåkager. Her følger nogle af de småkager jeg bager. Jeg starter med Vanillekranse - eller det er faktisk ikke kranse for jeg har ikke udstyret til en kødhakker og mine kronisk seneskedehindebetændelses ramte håndled, kan ikke klemme dejen gennem en sprøjtepose, så jeg laver runde kager.

Den opskrift jeg bruger er:
250 g mel
1/2 tsk hjortetaksalt
korn fra en stang vanille
50 g mandelmel
200 g smør
125 g sukker
1/2 æg

Mel, mandelmel og hjortetaksalt blandes. Smørret smuldres i blandingen. Vanille og sukker tilsættes. Dejen samles med det halve sammenpiskede æg. I min version trilles dejen til en rulle, som hviler i køleskabet inden den skæres ud og bages.
Bages v. 200 gr i ca 8 min.

Opdateret julen 2016 - nu som rigtige vanillekranse:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar