23. august 2015

Norske fjeldboller

I mine helt unge dage, solgte jeg kager og brød hos den lokale bager. En af de ting vi solgte var Norske fjeldboller. Jeg har ikke spist dem siden. Men forleden så jeg et afsnit af Den store Britiske bagedyst og da lavede en af deltagerne Norske fjeldboller. Så blev jeg også nødt til at prøve at bage dem.


75 g smør
2,5 dl mælk
1 æg
25 g gær
75 g sukker
1/2 tsk kardemomme
lidt salt
ca 500 g mel

kagecreme - opskrift under Luksus kanelsnegle
glasur
kokosmel

Kom smør og mælk i en gryde og lun til smørret er smeltet. Opløs gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser og så meget mel, som dejen kan tage.
Lad dejen hæve ca. 1 time. Slå dejen ned og form den til boller ca 12 stk. Lad bollerne efterhæve en halv time og lav så en fordybning i hver bolle, hvor der kommes en stor tsk creme i. Bages v 225 gr C i 10 min.
Når bollerne er afkølet pyntes med glasur og kokosmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar