30. marts 2022

Hindbærsnitte-tærte

 Jeg har afprøvet denne tærte på mine kolleger - det faldt i ret god jord (men de var også mænd ;))


Tærtedejen:
250 g hvedemel
75 g flormelis
125 g smør
1 æg

Hindbærfyldet:
1 revet æble
250 g hindbær
1 vanillestang
75 g sukker
200 g revet marcipan
1 dl mandelmel
skal fra en citron

Crumble:
100 g smør
125 g hvedemel
100 g brun farin

Glasur:
200 g flormelis
vand/citronsaft til ønsket konsistens
frysetørrede hindbær

Friske hindbær til pynt

Saml hurtigt mørdejen og kom den på køl ca 30 min.
Æble, hindbær, sukker og kornene fra vanillestangen koges i ca 7 min - afkøles derefter.
Når blandingen er afkølet blandes marcipan, mandelmel og citronskal i. Konsistensen skal være som en grød, er den for flydende kan mere mandelmel tilsættes.
Smuldr mel, sukker og farin til en løs blanding.
Rul mørdejen ud til ca 5 mm tykkelse og kom den i en tærteform. Blindbag bunden ved 200 gr varmluft i 10 min og derefter 5 min uden bønnerne. Kom derefter hindbærfyldet på bunden og fordel derefter crumblen over. Bag ved 180 gr varmluft i ca 20 min (eller lidt mere hvis der bruges en porcelænsform som min) til crumblen er gylden og færdigbagt. 
Afkøl kagen. Imens kan glasuren blandes. Når kagen er afkølet kommes der glasur på og pyntes med frysetørrede hindbær - tilføj evt også krymmel, hvis den skal ligne en klassisk hindbærsnitte. Pynt lige inden servering med friske hindbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar