2. april 2022

Donuts/Berlinere

 Til min sidste bagedag med min niece lavede vi donuts (og berlinere) - her er endelig opskriften



50 g gær
2 1/2 dl mælk
60 g sukker
1 tsk vanillesukker
2 æg
reven skal fra en citron (selvfølgelig øko)
1 tsk salt
500 g mel
125 smør

til kogning: fritureolie fx solsikkeolie

til pynt: Glasur efter ønske og til berlinere Sukker og hindbærmarmelade til fyld

Opløs gær i mælken, tilsæt sukker, vanille, æg citronskal, og salt. Tilsæt derefter melet og rør på maskinen i ca 5 min ved lav hastighed. Tilsæt derefter smørret og kør maskinen i 5 min ved høj hastighed til dejen er glat og blød - den vil være rigtig blød. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse - det tager et par timer eller tre. 

Rul dejen ud til ca 1 cm. Stik donuts ud med donut-udstikkeren (sådan en har jeg nemlig fået af min niece) og hvis der også laves berlinere stikkes de ud med en rund udstikker. 
Lad donuts og/eller berlinere hæve 1 1/2 time. 

Varm olien op til ca 170 gr. 
Kog 1-2 donuts ad gangen indtil de er flotte gyldne ca 1-2 min på hver side
Lad dem dryppe af på køkkenrulle, når de tages op. Når donuts er afkølet pyntes de med glasur efter ønske. 
Berlinere koges lidt længere tid og kommes fra frituren direkte i en skål med sukker, som de vendes i. De fyldes med hindbærmarmelade (nemmest med en fyldetylle)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar